Allroad Arbeidsbemiddeling

Chaos bij grenzen, extra CO2-uitstoot en hogere kosten verwacht door verplichte stop

Vanaf 2 februari moeten vrachtwagenchauffeurs verplicht stoppen bij het passeren van landsgrenzen. Dit omdat ze handmatig in de tachograaf moeten aangeven dat ze een landsgrens passeren. Transport en Logistiek Nederland (TLN) verwacht grote drukte, hogere kosten voor vervoerders en onnodige extra CO2-uitstoot als gevolg van de nieuwe regels.

Een nieuwe Europese wet – het Mobility Package – is de oorzaak van de verwachte problemen. Vanaf 2 februari wordt de tachograaf ook gebruikt om te controleren wanneer een chauffeur in het buitenland rijdt, en daarom moeten chauffeurs voortaan handmatig de landcode invoeren. De chauffeur zal daar zo’n vijf minuten extra tijd mee kwijt zijn.

Drukte aan de landsgrenzen

Omdat verwacht wordt dat veel chauffeurs er een verplichte pauze aan vast zullen plakken, zullen de – nu al weinige – rustplaatsen nog sneller vollopen. Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat dagelijks ongeveer 96.000 vrachtwagens de Nederlandse grens passeren, waarvan alleen al 14.000 bij de A67 in Venlo. Mogelijk zullen de chauffeurs bij volle parkeerplaatsen ook uitwijken naar de vluchtstrook, of in- of uitvoerstrook.

CO2-uitstoot en extra kosten

TLN stelt dat, naast de chaos bij de grenzen, de verplichte stop zal leiden tot een grote hoeveelheid extra CO2-uitstoot. De 96.000 vrachtwagens die dagelijks de Nederlandse grens passeren zouden dagelijks zo’n 307.000 kilo extra CO2 uitstoten. Dit is te vergelijken met de jaarlijkse uitstoot van vijftien huishoudens. De extra uitstoot staat natuurlijk haaks op de duurzaamheidsdoelstellingen van de transportsector én van de Europese Unie zelf. Zij streven er namelijk naar om in 2030 55 procent minder CO2 uitstoten. Naast de enorme impact op het milieu, zal de verplichte stop leiden tot extra kosten voor de vervoerders. Zeker wanneer de chauffeurs veel op het buitenland rijden, kost stilstand veel geld.

 

Om de verwachte problemen te voorkomen, hoopt TLN dat de bepaling veranderd wordt, zodat de chauffeurs niet meer meteen bij de grens hoeven te stoppen om de landcode in te voeren, maar dit pas hoeven te doen bij de eerstvolgende geplande stop. Hoe dan ook, de verplichting voor het handmatig invoeren eindigt eind 2025. Dan zullen namelijk alle internationale vrachtwagens voorzien zijn van een nieuwe tachograaf, die aan de hand van gps automatisch het land registreert waarin de chauffeur op dat moment rijdt.

Op zoek naar een baan als vrachtwagenchauffeur?

Ben jij klaar om het grote geld te gaan verdienen? Bekijk onze vacatures voor vrachtwagenchauffeurs.

Meer lezen?

Open dag zaterdag 23 maart | 10:00 – 16:00 uur

Kom naar onze open dag en ontdek de mogelijkheden bij Allroad!

Meld je nu aan voor een proefrit in de bus of vrachtwagen.