
Werken bij Tuinmaximaal – Danny
Ben jij benieuwd hoe een werkdag van een C-chauffeur eruit ziet? Lees dan hier het verhaal van Danny, C-chauffeur bij Tuinmaximaal.
We gingen in gesprek met Inez Beerhorst, corporate recruiter bij Tuinmaximaal.
Inez is verantwoordelijk voor het operationele gedeelte van de vacatures. Daaronder vallen de chauffeurs, magazijnmedewerkers en het kantoorpersoneel zoals de planning. Inez vertelt ons alles over het werken bij Tuinmaximaal.
Lees verder.
Brabantse gezelligheid. Zo omschrijft Inez de bedrijfscultuur van Tuinmaximaal. “Ik noem het altijd de Tuinmaximaal familie. Iedereen kent elkaar, ondanks dat we best groot zijn geworden in een korte periode. De communicatie is laagdrempelig en iedereen kan bij elkaar aankloppen.”
Via Allroad kun je bij Tuinmaximaal onder andere aan de slag als C-chauffeur of als magazijnmedewerker. Inez vertelt hoe zo’n werkdag eruit ziet:
Jouw dag begint tussen half 6 en 6 uur ’s ochtends.
Je verzamelt bij Tuinmaximaal in Eindhoven, waar je ook je collega’s ziet. Je maakt even een praatje en kunt daarna meteen de weg op want de Daf trucks zijn al geladen. Samen met een bijrijder ga je op pad: “Chauffeurs rijden bij ons nooit alleen, maar altijd in koppels van twee. En dat maakt het werk ook wat minder zwaar, aangezien we oversized producten vervoeren.” Je rijdt niet alleen in Nederland maar je gaat ook de grens over en levert bestellingen in Duitsland, België en Frankrijk. Je bezorgt bij ongeveer 6 tot 10 klanten per dag. Je levert de bestelling tot de eerste drempel, dat is meestal de voordeur. Als je alles hebt bezorgd ga je terug naar Eindhoven. Daar vraagt de teamleider nog even hoe je dag was en dan ga je de trucks klaarmaken voor de volgende dag. Als je de Daf trucks geladen hebt zit jouw werkdag erop en ben je voor het avondeten weer thuis.
Je werkt van 6 uur ’s ochtends tot 3 uur ’s middags, of van 9 uur ’s ochtends tot 6 uur ‘s avonds.
Als magazijnmedewerker doe je eigenlijk het voorwerk voor de chauffeurs. Je gaat orders picken en zet de bestellingen klaar. Als het nodig is help je de chauffeurs mee met het laden van de Daf trucks. Ook in deze functie werk je altijd in koppels van twee. Je krijgt met z’n tweeën een bon met productnummers erop van de orders die je moet picken. Je kijkt wat je alleen kunt doen en wat je samen doet en zo ga je het lijstje af.
Een uitzendkracht krijgt bij Tuinmaximaal volop de kans om zichzelf te ontwikkelen. Vrachtwagenchauffeurs starten bij Tuinmaximaal op junior niveau. Vervolgens kan een chauffeur, als daar interesse in is, doorgroeien naar medior en senior niveau. Als medior heb je meer verantwoordelijkheid; je houdt overzicht over het team en bent een soort vraagbaak. Hierbij hoort natuurlijk ook een hoger salaris. In de functie van senior ben je de teamleider die vanuit de locatie zelf het personeel gaat aansturen en de planningen maakt. In principe bestaat iedere operationele afdeling uit deze drie lagen. Maar, als een werknemer interesse toont in een andere afdeling dan zijn daar ook mogelijkheden in: “Als iemand bijvoorbeeld aangeeft dat ie super technisch is en graag facilitair coördinator wil worden, dan kijken we natuurlijk of dat ook kan. Je hebt bij ons een bepaalde zekerheid dat je niet op één plek blijft hangen.”
Volgens Inez is het voor nieuwe chauffeurs belangrijk om productkennis te hebben: “Als je als chauffeur zijnde naar de klant gaat is het handig om te weten wat je bij hebt.” In je eerste werkweek als chauffeur ga je daarom een dagje meelopen in het magazijn en een dagje meerijden in de truck.
Bij een functie als klantenservicemedewerker of planner loop je mee met een klasje waarbij je een soort cursus Tuinmaximaal krijgt. Je komt alles te weten over het bedrijf: wie is Tuinmaximaal? Wat doen ze precies? Welke producten hebben ze?
Ook is er iedere maand een onboarding klasje waarbij alle nieuwe medewerkers samen een presentatie krijgen over Tuinmaximaal. Zo leer je niet alleen collega’s van je eigen afdeling kennen, maar ook de nieuwe medewerkers van andere afdelingen. Ook wordt je meteen op de hoogte gebracht van de gang van zaken binnen het bedrijf.
Het werken bij Tuinmaximaal heeft zo zijn voordelen. Zo hoef je nooit in het weekend te werken én heb je extra lang weekend. Op vrijdag worden er namelijk kortere routes gereden waardoor je ’s middags op tijd naar huis kunt. Je bent altijd voor het avondeten thuis, maar mocht je een keer in de file staan dan worden je overuren gewoon doorbetaald. Elke minuut die je overwerkt krijg je uitbetaald op 125% toeslag. En het is natuurlijk hartstikke gezellig dat je altijd met z’n tweeën aan het werk bent.
Volgens Inez is de werksfeer binnen Tuinmaximaal heel belangrijk: “Als we kijken naar de magazijnmedewerkers en de chauffeurs dan hebben we gewoon een hele leuke groep mensen. De collega’s zijn meer als vrienden, gewoon gezellig met elkaar. Onze slogan is ‘meters maken doen we samen’, en zo voelt het ook echt. Iedereen is een heel belangrijk onderdeel, maakt niet uit welke functie je uitvoert. Iedereen draagt bij aan de groei die we meemaken.”
Ook buiten werktijd zijn er leuke activiteiten. Iedere afdeling heeft een personeelsuitje. En ook de vrijdagmiddagborrel wordt niet overgeslagen. Tuinmaximaal heeft namelijk een eigen club genaamd ‘Tieske’.
Inez ziet de toekomst van Tuinmaximaal positief in: “Ik zie het als een stijgende lijn. We gaan nog veel meer groeien, ook met de komst van het nieuwe pand in Venlo.”
Kijk eens naar onze vacatures of stuur ons een berichtje.
Ben jij benieuwd hoe een werkdag van een C-chauffeur eruit ziet? Lees dan hier het verhaal van Danny, C-chauffeur bij Tuinmaximaal.
Van bijrijder tot C-chauffeur | Henry werkt met veel plezier bij Tuinmaximaal en ondertussen volgt hij de opleiding tot vrachtwagenchauffeur.